Česká republikaSlovensko

Tričko Antonio s dvojplošníkom ANDULA ANTONOV AN-2 - hnedá

Tričko Antonio s dvojplošníkom ANDULA ANTONOV AN-2 - hnedá
  • Tričko Antonio s dvojplošníkom ANDULA ANTONOV AN-2 - hnedá
  • Tričko Antonio s dvojplošníkom ANDULA ANTONOV AN-2 - hnedá
  • Tričko Antonio s dvojplošníkom ANDULA ANTONOV AN-2 - hnedá
  • Značka: Antonio
  • Kód tovaru: ANDULA
  • Dostupnosť: 3 ks skladom
  • Cena:
    21,60 € 20,53 € (5% zľava)
    zľava platí ešte
    (17,11 € bez DPH 20%)

Výmena veľkosti zadarmo do 14 dní od doručenia. Viac...

Anna, Ann ... Toto meno sa mi vždy páčilo. Je prosté a vznešené zároveň. A predstavte si, že v Československu týmto menom označujú lietadlo Antonov - an2. Hovoria mu "Andula", čo je jeden z mnohých miestnych tvarov krásneho mená Anna. Pochopil som prečo, jednoducho ho majú radi. "Andula" Je to totiž veľmi šikovné a univerzálne lietadielko. Nie zrovna veľké, ale pevné ako pekná baba, keď ju zovrite v náručí. A ja, Antonio Cameron junior, mám rád oboje - ženy i lietadlá. V istom zmysle sa s oboma týmito fenoménmi môžete dostať do neba ... Ale späť k Andula.

Prvý prototyp Antonova vzlietol dva roky po druhej svetovej vojne, 31. augusta 1947. Išlo o lietadlo poháňaný sedmiválcovým motorom AŠ-21 a bol označený skratkou Schau-1. Vývojári pôvodne pracovali na poľnohospodárskom lietadle, avšak z ich dielne vyšiel stroj tak univerzálny, že ho jeho schopnosti predurčili pre využitie v mnohých iných oblastiach. Slúžila armáde, ale aj ako dopravné lietadlo a zamilovali si ho aj výsadkári. Andula mala nespočet dobrých vlastností, ale asi najviac sa preslávila svojím krátkym vzletom, dĺžku štartu a pristátia dosahovala 200 metrov, a tým, že dokázala operovať z nespevnených plôch a na veľkých vodných plochách pristávali na plavákoch.

Robustný dvojplošník preukázal svoje unikátne vlastnosti aj v Arktíde aj Antarktíde, pretože vďaka vysokej odolnosti mal tiež polárne verzii. Polárna An-12 so zvlášť upraveným trupom, ktorého spodná časť mala tvar plochého člna s ľahko naznačeným kýlom, som napokon tiež sám pilotoval. V prípade núdze mohol tento typ stroja pristáť na snehu či ľadu, bez toho aby sa poškodil. Osobne som mal možnosť za polárnym kruhom vyskúšať a oceniť jeho špeciálne upravený podvozok, keď kolesá nahradili lyže opatrené brzdami a elektrickým vykurovaním, aby neprimrzli k terénu.

Vtedy sa k severnému pólu vydala skupina piatich polárnikov. Dvaja Francúzi, dvaja Angličania a jeden Dán. Na cestu sa pripravovali dlho a mali všetko naozaj dobre naplánované. Ale čo si dopredu nenaplánujete nejakú nikto, je počasie. Viete, že v Antarktíde sa strieda polárny deň a polárna noc a že sa budete stretávať s teplotou tridsať stupňov pod nulou. Ale kedy sa priženie silný protivietor so snehom, a teplota tak klesne k mínus päťdesiatpäť, to vie len boh. A keď sa rozhodne, že vás potrestá za vašu spupne snahu zvíťaziť nad prírodou, najskôr na to doplatíte. A práve to sa stalo spomínané medzinárodné výprave. Šialené počasie spomalilo jej cestu a zásoby aj sily začali ubúdať. Navyše sa stalo, že dánsky polárnik urobil chybu, kvôli ktorej spadol do vody. Ostatné ho síce vytiahli, ale omrzliny, ktoré utrpel a ktoré sa nehojili, boli tak zásadné, že mu začalo ísť o život. Dostal som za úlohu vydať sa do Antarktídy a výpravu dopraviť do bezpečia.

Vyrážal som v polovici júla, v Anglicku panovala horúčavy k zakuckania. Ťažko si predstaviť, že je to niekde inak. Ale bolo ... Medzipristátia som mal na Špicbergoch, posledný cípe civilizácie, a potom už som sa vzniesol nad nekonečnou bielou pláň. Spočiatku to pre mňa bola zaujímavá a nezvyčajná podívaná, ale potom mi krajina začala pripadať jednotvárna. Podo mnou ubiehali tak zvané Torosy, čo sú obrovské ľadové hromady. Súvislú bielu plochu tu a tam pretínajú pukliny v ľade, niektoré len meter dva široké, ale iné v šírke dvesto alebo tristo metrov. Potom idyla skončila. Začal sa dvíhať prudký vietor a ja sa musel potýkať so silnými turbulenciami. Andula sa prepadala a zase stúpala nahor, ale držala sa statočne. Keď sa k vetru pridalo husté sneženie, začal som sa celkom obyčajne báť. Podarí sa mi vôbec pristáť? A ak áno, bude ešte koho zachraňovať?

Výprava sa našťastie utáborila v mieste, kde neboli žiadne ľadové hory, ani praskliny, aby mi umožnila bezpečne pristáť. Štyria jej členovia, ktorým ešte ostávali nejaké sily, vybudovali zo snehu iglu a v ňom čakali na záchranu. Vztýčili improvizovaný stožiar, ku ktorému priviazali červenú deku, aby bola viditeľná už z diaľky. Lenže hľadajte v hustom snežení deku! Boli sme spojení vysielačkou a ja dúfal, že spojenie vydrží. Podo mnou zamrznutý Severný ľadový oceán, sneh vo víroch hnaný víchricou ... Cítil som sa mizerne. Pokúšal som sa očami preniknúť bielou stenou. Už by som mal predsa byť v cieli! V tú chvíľu si ten hore, ktorý všetko riadi, asi povedal, že si za svoju odvahu zaslúžim malú odmenu, a tak na chvíľu zmiernil chumelenici. A v tom som ju uvidel - červenú deku, ktorá sa zmietala vo vetre. Polárnikov nebolo nikde vidieť. Ale došlo mi, že v kvílenie víchrica nemohli počuť motory moji Anduly. Obletel som planinu, a keď som skutočne nikde neobjavil žiadnu puklinu v ľade, šiel som na pristátie. Vrtuľa lietadla zvíril sneh, takže som dosadol v bielom oblaku. A v tú chvíľu som ich uvidel, zababušené postavičky vyliezajúce z provizórneho obydlia. Zimou strápený cestovatelia plakali šťastím a slzy im okamžite mrzli na lícach. Rozumel som tomu. Samota, ktorú cítite uprostred ľadu, snehu a mrazu, je šialená.

Musím povedať, že také nadšenie, ktoré ma ovládlo, keď sme pristáli na Špicbergoch, teda v bezpečí civilizácie, mi snáď nepripravilo žiadne iné letisko. Antarktída je nádherné miesto, ale aj divoké a nemilosrdné. Už nikdy som nemal túžbu sa tam vrátiť.

Parametre
Materiálové zloženiebavlna
Materiál100% bavlna
Gramáž (g/m2)200
VelikostSMLXLXXL
Max. šírka predného dielu (cm)4751556065
Pre obvod hrudníka (cm)82-8890-9698-104108-114118-124
Dĺžka zadného dielu (cm)6971747780
Dĺžka rukáva (cm)1920212223

Kde sa meria?

Nižšie nájdete zoznam všetkých dokumentov, ktoré vám môžu pomôcť pri rozhodovaní o kúpe.

Nový dotaz