Špecifikácia
- Dostupnosť: skladom 1 ks
- Dostupnosť: skladom 1 ksTento tovar máme priamo skladom v počte 1 ks a v tomto množstve ho môžeme hneď odoslať. Je možné objednať aj viac kusov, tie by sme mali skladom do 6-10 dní od objednania.
- Dostupnosť: nedostupné
- Dostupnosť: do 6-10 dní od objednania
- Dostupnosť: nedostupné
- Dostupnosť: do 6-10 dní od objednania
Ku každému nákupu si budete môcť vybrať malý darček zadarmo. Nad 20 € a 80 € si budete môcť vybrať aj z drahších darčekov. Viac...
Určenie: Pre mužov
Aj v čase, keď nám nad hlavou lieta jedno lietadlo za druhým a celý svet je obmotaný letovými dráhami ako klbko vlny, má lietanie pre mnoho ľudí zvláštne čaro. A predstavte si, ako sme mu prepadli v čase, keď to bolo niečo úplne nové a fascinujúceho! Prekonať zemskú ťarchu sa snažili ľudia v mnohých krajinách. Niektorí sú dodnes slávni, ako Francúz Louis Blériot, ktorá v roku 1909 preletel Lamanšský prieliv, alebo náš Ing. Jan Kašpar, ktorý v roku 1911 preletel z Pardubíc do Prahy. Mená iných, nemenej odvážnych, sú skrytá v encyklopédiách a narazí na ne len ten, kto hľadá. Na príklad Čiech Metod Vlach, konštruktér a cestovateľ a tiež prvý český letec, ktorý sa vzniesol k nebu lietadlom vlastnej konštrukcie vyrobeným z miestnych materiálov.
Poznal som ho. Keď mi bolo pätnásť, v roku 1912, trávil som prázdniny v rodine ockova českého priateľa Václava Ševíta v Mladej Boleslavi. No a pretože všetci oteckovi priatelia boli fanúšikovia letectve, život Vaška Ševíta sa točil okolo boleslavského letiska. Tak sa stalo, že som bol pri historickom okamihu ...
Ale najprv pár slov o Metodovi Vlacha. Myslím, že mu v žilách namiesto krvi koloval benzín. Najskôr letecký. Potom, čo absolvoval priemyslovku, často striedal zamestnávateľa, ale vždy sa točil okolo strojov. So svojim veľkým koníčkom, s lietadlami, začal skoro, v čase, keď od roku 1908 pracoval vo firme Laurin a Klement v Mladej Boleslavi. Konštruoval lietadlá a všetko financoval zo svojho montérského platu. Zostavil ich hneď niekoľko - najprv sa v roku 1908 pustil do dvojplošníku na lyžiach, ktorý však nedokončil, pretože nezohnal vhodný motor. Ale už o rok neskôr zostavil ďalšie lietadlo, takisto dvojplošník s rozpätím sedem metrov s hmotnosťou 350 kilogramov. Aj vhodný motor sa našiel - Vlach ho zakúpil u firmy Trojan a Négl v Kolíne, ale neskôr sa priklonil k inému riešeniu. Využil motor pre osobné automobily z proveniencie svojho chlebodarcu, firmy Laurin a Klement. Výrobu vrtule ale nezveril nikomu, dal ju dohromady sám. Lietadlo sa mu vraj odmenilo tým, že sa skutočne dokázalo zdvihnúť zo zeme a pohybovať sa v krátkych skokoch na vzdialenosť 30 až 50 metrov. Metoda Vlacha to povzbudilo k ďalším pokusom. Lepšie povedané - k jeho najúspešnejšiemu projektu.
Bolo to jeho tretie lietadlo, ktoré sa rodilo medzi rokmi 1910 až 1912. Celodrevený jednoplošník mal rozpätie desať metrov a vážil zhruba dvojnásobok čo jeho predchodca. Dvojmetrovú vrtuľu poháňal motor s výkonom 28 kW. V lete roku 1912 sa Metod Vlach a Václav Ševít sa rozhodli lietadlo prvýkrát otestovať. Potrebovali ešte niekoho k ruke. Ma! Bol som šťastný. Vzrušením som nemohol spať, takže mi nerobilo ťažkosti byť chvíľu po tretej ráno na letisku. V tú dobu je totiž ideálna termika a taky vám zaručene nikto nedá iný úloha ... Vytiahli sme lietadlo z hangáru na okraj cvičisko, zahriali motor a na pokyn Vlacha sme lietadlo pustili - stroj unikal po cvičisku, rozjazd sa zrýchľoval a my videli Vlacha, ako nakláňa stĺpik volantu, stroj sa odlepuje od zeme a letí, stúpa ... Objímali sme sa s Vaškom Ševítem plní nadšenia. Lenže lietadlo preletelo cvičisko, Metod nezvládol dobre zákruty, stroj sa ocitol nad poľami a limitmi a pri pristátí sa poškodil podvozok. Bolo treba ho opraviť, u čoho som samozrejme asistoval od rána do večera.
Ďalšiu nedeľu sme sa do toho s opraveným podvozkom pustili znova, opäť o tretej ráno. Ku skráteniu rozjazde sme s Vaškom bežali pri lietadle, nadlehčili sme zadnú plochu a až potom pustili, čím sa rozjazd skrátil o desať až dvadsať metrov. Opakovali sme to niekoľkokrát. Teraz už nebol problém dostať sa do vzduchu, ale dostať sa bez poruchy dole. Ani sme si nevšimli, že máme aj napriek skorú hodinu pomerne početné publikum. Krčmy po zatváracej hodine vypustili do ulíc veľa opilcov, a tí atrakciu uvítali. Naše pokusy budili salvy smiechu, ale aj uznanlivé mručení, keď lietadlo skutočne vzlietlo. Musím ale povedať, že metód Vlach bol rozhodne oveľa lepší konštruktér, než letec ...
Potvrdilo sa to pri jednom z ďalších pokusov, kedy Vlach vzlietol napriek tomu, že poškodené lanko stabilizačného zariadenie prešlo len provizórne opravou. Let skoro skončil tragédiou. Lietadlo sa síce hladko vzniesol, ale po chvíli sme s Vaškom s hrôzou pozorovali, že sa vo vzduchu nakláňa, že nestúpa, ale klesá a Vlach točí volantom naprázdno. Motor bežal na plné otáčky, ale lietadlo dopadlo na zem - šikmo na jedno kolo. Náprava sa ohla, kolesá sa vzoprela a zabrzdila a lietadlo sa postavilo na predok. Trup sa vztýčil nahor a zostal stáť na motore. Videl som, ako polovica zlomené vrtule opisuje vo vzduchu kruhy, až sa dosť ďaleko zabodla do zeme. Bežal som k lietadlu a pomohol Vlacha vystúpiť. Bol bledý hrôzou.
Ale nadšeného konštruktéra nemohlo nič zastaviť. Pokračoval ďalej a opakovane sa mu darilo uletieť v zhruba stometrovej výške niekoľko kilometrov. Možno to Bely pilot snov, ale na tom nezáleží. Aj Metod Vlach patril k báječným mužom na lietajúcich strojoch, ktorí sa zapísali do histórie letectva.